Choreografie
Schrijven van een koor, dat is de Griekse oorsprong van het woord.
Het koor maakte deel uit van een theater.
Het vertolkt het idee, op een eerder abstracte manier.
Zo werd het schrijven een tekenen van bewegingen in de ruimte en de tijd, om een bepaalde abstractie vorm te geven.
Dat is altijd de tweespalt: het lichaam en de idee.
Een boeiende zoektocht naar betekenisteven in dans.
Mij boeit het om die idee niet vooringenomen naar voren te schuiven, maar samen met de dansers en het moment te laten ontstaan in een nieuwsgierig onderzoek, steeds vanuit de wetten van het fysieke.
Aanbod met choreografie:
Het koor maakte deel uit van een theater.
Het vertolkt het idee, op een eerder abstracte manier.
Zo werd het schrijven een tekenen van bewegingen in de ruimte en de tijd, om een bepaalde abstractie vorm te geven.
Dat is altijd de tweespalt: het lichaam en de idee.
Een boeiende zoektocht naar betekenisteven in dans.
Mij boeit het om die idee niet vooringenomen naar voren te schuiven, maar samen met de dansers en het moment te laten ontstaan in een nieuwsgierig onderzoek, steeds vanuit de wetten van het fysieke.
Aanbod met choreografie:
WIJK in WIJK uit Dochters van Eva
zaterdagochtend 10 juni 2016
Beste Dansers, performers,
Gisteren hadden we het over het begrijpen van de voorstelling.
Nu alles klaar is, hoe zeker zijn we dan dat het publiek ‘ons’ zal begrijpen?
We kunnen veel uitleggen vooraf,
zo is er het beeld op de affiche,
zo is er het gedicht op de flyer,
zo is er het blad met de teksten.
Of we kunnen iets vertellen vooraf, zo probeerden we gisteren uit.
We zullen ons ook na de voorstelling bij het publiek voegen en daar nog veel vertellen hoe alles gegroeid is.
Ik stuitte vanochtend toevallig op de site over dans in Vlaanderen, met een heel mooi luikje over 'kijken naar hedendaagse dans’.
Wat we ook zullen doen hiermee, je kan eens gaan kijken naar een paar bedenkingen en tips op dossiers kunsten.be
Het is als poëzie, je krijgt een paar losse woorden, die op zich al mooi zijn van klank, en die puzzel je in je hoofd aan elkaar tot een betekenis,
maar nooit tot een verhaal.
Dus, beste kijker, je stapt niet een verhaal binnen, maar een gedicht, een spel met woorden.
En jullie, elke performer, allemaal apart, zijn de woorden. Elk woord telt, geen woord is teveel.
Dat woord belichaam je.
Als je jezelf dus nog afvraagt waarom er stilte heerst achter de schermen vanavond, dan is het omdat jij dàt ene woord met zeggingskracht zou kunnen brengen.
Eet goed en vroeg genoeg, en verzorg je lijf vandaag.
sjjjjjjjt
Suzanne
Beste Dansers, performers,
Gisteren hadden we het over het begrijpen van de voorstelling.
Nu alles klaar is, hoe zeker zijn we dan dat het publiek ‘ons’ zal begrijpen?
We kunnen veel uitleggen vooraf,
zo is er het beeld op de affiche,
zo is er het gedicht op de flyer,
zo is er het blad met de teksten.
Of we kunnen iets vertellen vooraf, zo probeerden we gisteren uit.
We zullen ons ook na de voorstelling bij het publiek voegen en daar nog veel vertellen hoe alles gegroeid is.
Ik stuitte vanochtend toevallig op de site over dans in Vlaanderen, met een heel mooi luikje over 'kijken naar hedendaagse dans’.
Wat we ook zullen doen hiermee, je kan eens gaan kijken naar een paar bedenkingen en tips op dossiers kunsten.be
Het is als poëzie, je krijgt een paar losse woorden, die op zich al mooi zijn van klank, en die puzzel je in je hoofd aan elkaar tot een betekenis,
maar nooit tot een verhaal.
Dus, beste kijker, je stapt niet een verhaal binnen, maar een gedicht, een spel met woorden.
En jullie, elke performer, allemaal apart, zijn de woorden. Elk woord telt, geen woord is teveel.
Dat woord belichaam je.
Als je jezelf dus nog afvraagt waarom er stilte heerst achter de schermen vanavond, dan is het omdat jij dàt ene woord met zeggingskracht zou kunnen brengen.
Eet goed en vroeg genoeg, en verzorg je lijf vandaag.
sjjjjjjjt
Suzanne